citat ur den senaste timmen

"How else can one write but of those things which one doesn’t know, or knows badly? It is precisely there that we imagine having something to say. We write only at the frontiers of our knowledge, at the border which separates our knowledge from our ignorance and transforms the one into the other. Only in this manner are we resolved to write. To satisfy ignorance is to put off writing until tomorrow – or rather, to make it impossible. Perhaps writing has a relation to silence altogether more threatening than that which is supposed to entertain with death."

Gilles Deleuze


"I only know people who are terrific one minute and absolutely bastards the next."

"People patrol certain streets, patrol their house, and they know their way home. You somehow, drunk or sober or any other way, always find your way back to where you live. And when you cease to know the way home, things go wrong. And then you get detoured. And when you can't find your way home, that's when I consider it's worth it to make a film."

John Cassavetes


"Love lost, such a cost,
Give me things
that don't get lost.
Like a coin that won't get tossed
Rolling home to you."

Neil Young


Ifall man inte kan släppa sina problem och ta sig ur sin egen värld för en stund är det ingen idé att ödsla tid på att träffa vänner för att försöka "roa sig" - som om allt vore bra. Vi roar oss när vi känner oss tillräckligt lätta för att roa oss. Vi vet inte hur vi kliver in i varandras världar, och därför är vi egoister i stället. Ingen kan släppa sina problem och ta sig ur sin värld. Den ene är lätt, den andre tung. Imorgon kanske rollerna är ombytta. Alla roar sig när de är lätta och låter bli när de är tunga. En del försöker när det är hopplöst. Men den som för en kväll kan släppa sina problem och ta sig ur sin egen värld har - lyckligtvis - ingen egen värld och inga kännbara problem.

Och rädslan för att ha ett lyckligt liv är inte en ovilja att må bra eller en vilja att må dåligt. Det är en oro för att det där borta, i det lyckliga livet, inte ska finnas någon som förstår mig när jag mår dåligt. För det är svårare att vara ensam när man är tung, än när man är lätt. Vad bryr jag mig om att bli förstådd, om jag är lycklig? Det här är oron för att jag ska slå mig samman med någon annan för att bli lycklig, och att det sedan i den alliansen inte ska finnas något utrymme för att vara olycklig; ingen kännedom om och ingen förståelse för dessa mina så generiska tankegångar.

Inga kommentarer: