Det är jag som är vinnaren och det är mig som alla kommer att avundas. För de stora genierna i denna tid, i vår tid, är alla mina vänner, de är MINA närmaste vänner, och de är inte några intellektuella genier, om det finns några såna (det gör det inte) utan känslomässiga genier, äkta genier som använder sig av INSTINKT och EGO; de hör till de få människor där hjärtat tar upp hela bålen och lägger sig i vartenda ord de säger. Dessa människor omger jag mig med, de står alla runt omkring mig och tar glatt emot min kärlek, dessa hjärtats talesmän, medan jag står i mitten med det som DE VET, de hör till de få som vet, är för alltid överskattat: intellekt. Jag är intellektet som står i mitten och lägger deras varje ord i min vågskål, sållar och väljer ut, i tystnad, för jag vet att hålla tyst; jag vet att jag saknar det som de har: hjärta. Jag vet det och någonstans djupt nere vet de det också, för vi kan alla se hålet där det satt, innan det slets ur mig av DOM DÄR, och jag vet exakt när det var, en middag på O-gatan 4 när jag reste mig ifrån bordet, gick ut i farstun och grät medan fem personer fortsatte att driva med den skrattretande, gråtande femåringen som hade missförstått någonting, jag kan inte minnas vad, och inget skulle kunna ha mindre betydelse. Det var i det ögonblicket jag började inse att jag inte hade något hem, därför att den plats som skulle föreställa mitt hem var befolkad av varelser utan vare sig armar, öron eller ögon: fem munnar.

Inga kommentarer: